Lelaki Pusingkan Kepala 180 Darjah [Bukan Gurauan]


    video

Manusia Dengan Tulang Fleksibel


video

Kisah Pelajar UIA Bermimpi Bertemu Rasulullah S.A.W



Yang dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud ‘kesayanganku’ , jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih Nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah2an suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.



Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yang mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi’ dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini.



Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya.



Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliau tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu’ 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu’ itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari.



Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri. Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama’ yg faqih dalam ilmu

perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.



Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu’ dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliau untuk berdiri. Habis berwudhu’, beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik,beliau ketuk pintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit

yg mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, “Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri..”



Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun ‘forward message’ pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin

Allah. Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya.



Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. Wajahnya SubhanaLlah. .indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh

kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, Assalamu’alaikum, ana Rasulullah.. ”



Subhanallah. .baginda Nabi rupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan “Enti fil masjidi” (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!



Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta’ ala;”InnaAllahama’ assobirin” (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar).

Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp

diterjemahkan di sini) ; “Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana..”



Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya “Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!”. Ya Rasulullah.. . Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.



Kemudian Nabi katakan lagi; “Sampaikan salamku buat sahabat2 seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti..” Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; “Ummati.. ummati..ummati. ..” dan beliau nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan airmata Baginda yg suci mengalir utk ummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi.



Beliau merintih, “Jangan pergi Ya Rasulullah.. ” tetapi Baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini? wallahua’lam. ..



Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya “Jangan pergi Ya Rasululah… ” Beliau kemudian menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak.



Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah Alhamdulillah utk di rafa’kan pada Allah atas ni’mat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti

akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.



Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. “Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w..”



Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan “Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah…” Kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang

daripadanya mengatakan; “Assalamu’alaikum Ya Syamimi..Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa’ ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin ‘affan dan Ali..” Subhanallah. .Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan Saidina ‘Ali yg agak kecil orangnya. Para Sahabat mengatakan; “Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti..” Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg bermaksud:



“Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut.Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ’sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir.’ Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu..”



Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2 yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar.

Subhanallah. .waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan;

“Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar..”
Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya.



Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan alhamduliLlah. .dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar bilik. “Ya Allah, penyakit ana dah sembuh..” Semua sahabat yang ada di

situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu’. Dengan tubuh yang ‘baru’, beliau sujud syukur pada Allah s.w.t. “Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan..”



Beliau berpesan pada kami; “Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan

betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi kita bersabar…”



Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya ‘Aisyah ra.

Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman.

Mencintainya suatu kemuliaan…



Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidakmereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, “bukankah kami ini ikhwanmu?” Rasulullah menjawab, “Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku. .. Aku sangat rindu bertemu dengan mereka..”



Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat- Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

"Berkata Abu Salamah, “Telah berkata Abu Qatadah, Rasulullah s.a.w. bersabda yang    
   bermaksud, sesiapa yang telah melihat daku dalam mimpinya, maka sesungguhnya dia     
   telah melihat yang benar (al-Haqq).Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim."

Orang Utan Suka Merokok Di Pindahkan



Di Jakarta beberapa pekerja telah memindahkan seekor orang utan yang suka merokok ke sebuah pulau di dalam sebuah zoo di Jawa Tengah.
Jurucakap Zoo Taru Jurug, Daniek Hendarto berkata kelmarin, orang utan itu yang bernama Tori dan teman hidupnya, Didik dipindahkan ke pulau tersebut kelmarin.
Tori merupakan orang utan betina berusia 15 tahun yang telah menghisap rokok selama satu dekad.
Pemindahan itu dilakukan supaya pengunjung zoo tersebut di Solo tidak melemparkan rokok di dalam kurungannya.

Bayi Pecah Usus Didera Teman Lelaki Ibu



Saya tidak akan memaafkannya dan tidak sesekali menerimanya semula,” kata Norhidayah Ahmad, 22, ibu kepada bayi berusia lapan bulan yang disahkan doktor pecah usus dipercayai akibat didera teman lelaki ibu kandungnya itu.
Norhidayah yang juga ibu tunggal berkata, dia tidak menyangka teman lelakinya berusia 19 tahun itu sanggup mendera Mohamad Adam Mikhail Abdullah kerana kekasihnya itu sangat menyayangi anaknya.
“Selepas apa yang berlaku, dia tidak boleh terlepas daripada perbuatannya.
Saya mahu dia rasa azab yang Adam rasa,” katanya yang ditemui di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini, semalam.


Norhidayah berkata, dia hanya menyedari ada sesuatu yang tidak kena terhadap Adam apabila anaknya itu kelihatan tidak bermaya dan muntah-muntah ketika dia pulang dari tempat kerja, awal pagi kelmarin.
Sebelum itu, Norhidayah meninggalkan Adam kepada suspek ketika keluar bekerja di tapak ekspo di hadapan Terminal Makmur, di sini, jam 8 malam Isnin lalu dan pulang semula ke bilik sewa pada jam 3 pagi kelmarin.

Warga Emas Maut Dirempuh Kereta Api Barang



Akibat terlajak selepas memotong barisan kereta yang berhenti di lintasan kereta api Kampung Ngulang di sini, seorang warga emas terbunuh apabila keretanya terkandas di tengah landasan dan diseret kereta api sejauh 10 meter, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, Yahaya Kassim, 74, maut akibat cedera parah di kepala dan dada apabila Proton Wira dipandunya dirempuh kereta api barang dari arah Butterworth ke Padang Besar.

Difahamkan, ketika kejadian mangsa dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Batu 1, Kampung Ngulang dan kereta dipandunya terlajak melepasi palang sebelum tersangkut di landasan.


Anak keduanya, Asri Yahaya, 50, yang tinggal di Kangar, dekat sini, berkata bapanya kerap menggunakan jalan berkenaan untuk membeli juadah berbuka puasa sepanjang Ramadan ini.

Dia yang ditemui di Bilik Mayat Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini, semalam, berkata kali terakhir dia bertemu bapanya pada minggu lalu.


“Ayah dalam perjalanan pulang ke rumah selepas membeli 60 telur di kedai berhampiran. Dia sempat berpesan kepada anak lelaki saya supaya membelikan juadah untuk berbuka puasa bersama ibu saya (Rosnah Abdullah, 72),” katanya.



Pengawal pagar lintasan kereta api dikenali sebagai Khairul berkata, dia sudah memeriksa kawasan lintasan sebaik palang diturunkan dan kereta serta motosikal berbaris di belakang palang.

Menurutnya, sebaik kereta api melintasi pondoknya yang berada bersebelahan palang, dia terdengar bunyi hon daripada kereta api berkenaan diikuti dentuman kuat.


“Saya tidak sedar kenderaan mangsa melepasi landasan berkenaan kerana sedang memberi isyarat bendera hijau kepada pemandu kereta api yang melintasi sebelum terdengar bunyi hon dan dentuman kuat.

“Sebelum palang diturunkan, saya dapati semuanya berada dalam keadaan elok dengan kereta berbaris di belakang palang, tetapi tidak menyangka sebuah kereta sudah melepasi landasan dipercayai terlajak.


“Saya terkejut apabila mendengar dentuman itu dan nampak kereta mangsa berpusing beberapa kali sebelum tersadai kira-kira 10 meter dari tempat pelanggaran,” katanya.


Khairul dan orang ramai membantu mengeluarkan mangsa yang berlumuran darah dari dalam keretanya dan kereta api barang berkenaan berhenti kira-kira 100 meter dari lintasan itu.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussain berkata, kereta mangsa dipercayai memotong kenderaan lain yang beratur sebelum terlajak memasuki landasan.


“Sebaik dirempuh, mangsa yang berada di dalam keretanya diseret kereta api berkenaan sejauh 10 meter sebelum tersadai di bahu landasan.


“Akibat rempuhan itu mangsa yang cedera parah di kepala dan dadanya, disahkan meninggal dunia kira-kira jam 5.30 petang ketika menerima rawatan di HTF

Dibalik Takbir Iklan McDonald




Jejantas Untuk Haiwan











Dato Dr.Fazley Pemenang MasterChef Selebriti Malaysia 2012


SIAPA sangka daripada tidak pandai menanak nasi, penyanyi dan pakar motivasi, Dr Fazley Yaacob, 33, muncul juara MasterChef Selebriti. Dia menewaskan 15 lagi selebriti lain, setelah memberikan persembahan konsisten sepanjang 13 minggu program itu berlangsung. Wang kemenangan sebanyak RM57,500 pula bakal disumbangkan kepada Yayasan Jantung Malaysia yang diwakilinya. Kata Fazley, badan yang diwakili amat bertepatan memandangkan beberapa ahli keluarganya seperti nenek di sebelah bapa antara penghidapnya. 
Sejak program itu juga, saya kini terpaksa buat dua kerja. Kalau sebelum ini saya dipanggil untuk memberi ceramah motivasi, tetapi kini penganjur akan selitkan juga demo masakan” Fazley Yaacob, Juara MasterChef Selebriti
Mengimbau kembali penyertaannya beberapa bulan lalu, ujar Fazley, pada mulanya dia ragu-ragu untuk menyahut cabaran itu. Apatah lagi pada awalnya, Astro sekadar memaklumkan mereka mahu dirinya menghulurkan khidmat sebagai pakar motivasi. Hakikatnya, namanya dicalonkan sebagai peserta.

Niat murni


Berpuluh kali mempertimbangkan tawaran itu, akhirnya dia bersetuju kerana niat murni program itu untuk membantu pihak memerlukan.




“Saya mula belajar masak sewaktu isteri melahirkan anak pertama kami, Ahmad Fariedz, tiga tahun lalu. Sehinggalah kepada anak kedua dan ketiga, memang saya akan masakan apa saja makanan yang dipinta isteri (Azrene Soraya). 
“Biasanya, saya hanya memasak sepenuhnya dalam tempoh dua minggu pertama selepas kelahiran. Jadi jika hendak dikira, dari anak pertama hingga ketiga, saya hanya benar-benar memasak dalam enam minggu saja.




Percubaan menjadi




“Sebelum ini saya rasakan tiada keperluan untuk berbuat demikian kerana isteri dan ibu suka memasak. Ketika menuntut di New Zealand saya hanya masak mi segera. Hendak masak nasi pun saya terpaksa telefon ibu untuk bertanyakan caranya.




“Waktu isteri dalam pantang barulah saya cuba memasak, itu pun sekadar main campak-campak saja. Saya tidak pernah merujuk mana-mana buku ataupun resipi di internet. Malah saya tidak sangka percubaan demi percubaan saban minggu dalam MasterChef menjadi. Saya memang tidak menjangka akan muncul juara kerana saingan sengit yang diterima, terutama daripada Soo Wincci, Angah Raja Lawak dan Juliza Adlizan,” katanya.




Peminat bertambah




Sejak menyertai program itu juga, ruang lingkup peminatnya juga semakin berkembang. Jika keluar ke mana-mana, pasti ada peminat berbilang bangsa yang akan menegur. Andai sebelum ini kebanyakannya bertanyakan perkara berkaitan motivasi, tetapi kali ini dia ditanya mengenai tip masakan.




“Pernah saya ditegur seorang wanita India yang ingin tahu bagaimana cara memasak maruku dengan betul. Saya terpaksa terangkan kepadanya yang saya bukanlah pakar sangat mengenai masakan.




“Sejak program itu juga, saya kini terpaksa buat dua kerja. Kalau sebelum ini saya dipanggil untuk memberi ceramah motivasi, tetapi kini penganjur akan selitkan juga demo masakan,” kata Fazley.




Turut bertarung dalam MasterChef Selebriti ialah Farouk Hussein, Jehan Miskin, Salamiah Hassan, Thanuja, Serina Redzuawan, Siti Sarah, Azwan Ali, Tomok, Raja Azmi, Karl Shafeq, Dr Faiz, dan Louisa Chong. 




Info:
Fazley - RM57,500 (Untuk Yayasan Jantung Malaysia)
Angah - RM7,500 (Untuk Pertubuhan Kebajikan Orang-Orang Kerdil)

Rumah Sharifah Shahira Dipecah Masuk




SYIRA kerugian RM1,500 apabila rumahnya dipecah masuk di Taman Melawati, Ampang Jaya semalam.
Penjenayah yang terdesak tidak kira rumah siapa yang hendak dipecah masuk dan terbaharu, rumah artis popular, Sharifah Shahira atau Shira di Taman Melawati di sini menjadi mangsa perompak yang melarikan sejumlah mata wang asing dan barang kemas bernilai RM1,500 semalam.Kejadian tersebut disedari Shira ketika dia bersama suaminya, Ijoy Azhari pulang ke rumah pada pukul 2.30 pagi selepas menjalani sesi penggambaran di Miri, Sarawak.Ketika kejadian, tiga anaknya berusia antara tiga hingga lapan tahun berada di tingkat bawah kediaman berkenaan bersama pembantu rumah.Shira berkata, dia yang keluar rumah pada pukul 7.30 pagi kelmarin terkejut apabila mendapati pintu balkoni di bilik tidur utamanya di tingkat atas telah diumpil.Katanya, pemeriksaan mendapati sejumlah mata wang asing dan barang kemas miliknya telah dilarikan."Kejadian dipercayai berlaku pada waktu malam dan tidak disedari pembantu rumah yang ketika itu berada di tingkat bawah bersama tiga anak saya."Suspek dipercayai memecah masuk rumah saya dengan memanjat balkoni tingkat atas rumah sebelah," katanya ketika dihubungi semalam.

Konsert Madonna Tidak Laku



LONDON - Beratus-ratus peminat fanatik penyanyi terkenal, Madonna bertindak meninggalkan konsert penyanyi terkenal itu di Hyde Park pada Selasa lalu, lapor akhbar dalam talian, MailOnline kelmarin.
Sebahagian peminat berpendapat persembahan pada malam itu adalah yang terburuk pernah mereka lihat.
Kebanyakan mereka enggan menunggu sehingga konsert tersebut berakhir atas alasan kualiti bunyinya yang rendah, cuaca buruk dan Madonna gagal menyanyikan lebih banyak lagu hit klasiknya.
Madonna turut menanggalkan seluarnya sekali gus mendedahkan seluar dalamnya di hadapan penonton.
Antara lagu yang dinyanyikan Madonna ialah Like A Virgin serta beberapa lagu hit dalam album terbaharunya, MDNA.
Pihak pengurusan Madonna sebelum ini mengaku bahawa buat kali pertamanya mereka gagal menjual semua tiket konsert tersebut.
Harga sekeping tiket ialah AS$120.4 (RM380) dan ia mungkin antara punca konsert tersebut kurang mendapat sambutan.
Komen-komen tentang konsert itu dibuat oleh beberapa peminat Modonna di Twitter. 

Aurat Bagi Seorang Perempuan


PENGERTIAN AURAT

Aurat diambil dari perkataan Arab ‘Aurah’ yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah fekah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.


Di dalam Islam terdapat beberapa keadaan di mana masyarakat Islam dibenarkan membuka aurat dan ia hanya pada orang-orang tertentu.



Dalam hal ini Allah S.W.T. telah berfirman dalam Surah Al-Ahzab ayat 59:

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. ”


AURAT KETIKA DI HADAPAN WANITA KAFIR
Aurat wanita apabila berhadapan atau bergaul dengan wanita bukan Islam adalah tutup keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan.


Rasulullah SAW. bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud: Abdullah bin Abbas ada menyatakan, Rasulullah SAW. pernah bersabda yang maksudnya:


“Tidak halal kaum wanita Islam itu dilihat oleh kaum Yahudi dan Nasrani”.

SUARA ORANG PEREMPUAN

Menurut pendapat jumhur, suara orang perempuan tidak dikira sebagai aurat, kerana para sahabat mendengar suara isteri-isteri Nabi Muhammad s.a.w. untuk mempelajari hukum-hukum agama. Tetapi diharamkan mendengar suaranya yang berbentuk lagu dan irama sekalipun bacaan al-Qur’an, kerana dikhuatiri akan menimbulkan fitnah.
 Kewajipan menutup aurat telah disebut oleh Allah Ta’ala di dalam al-Quran di beberapa tempat. Antaranya, Allah Ta’ala berfirman yang bermaksud :


Katakanlah kepada wanita yang beriman : Hendaklah mereka menahan pandangan mereka   dan memelihara kemaluan mereka, danjanganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya… (al-Nuur : 31)

Hadith Rasulullah S.A.W:

Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya.” (Riwayat Bazzar dan At-Tirmizi)


Mayat Muammar Gaddafi Dipersenda



TRIPOLI: Rakaman video menjijikkan yang kelihatan menunjukkan mayat bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dijadikan tempat untuk melepaskan geram muncul di Internet, semalam.
Dalam video yang dimuatnaikkan ke YouTube menunjukkan pemberontak yang marah terhadap bekas pemimpin itu menggunakan mayat diktator berkenaan seolah-olah sebagai anak patung untuk dipersenda. Rakaman itu disedari selepas seorang aktivis antikerajaan Syria mengaitkannya dalam Twitter bagi tujuan mengancam Presiden Bashar al-Assad. Video sepanjang seminit itu, yang kesahihannya tidak dapat disahkan, dipercayai dirakam pada 20 Oktober lalu, hari Gaddafi ditangkap dan dibunuh oleh tentera pemberontak.

Ia menunjukkan suasana sambutan yang kecoh sambil beberapa pemuda menjerit dan bersorak di sebelah van mengandungi mayat yang menyerupai Gaddafi.
Mayat itu tidak berbaju dan dilitupi darah serta terkulai.

Seorang pemberontak dilihat menggerak-gerakan kepala mayat itu sambil bercakap dalam bahasa Arab, seolah-olah mengajuk bekas pemimpin Libya itu.

Beberapa lelaki lain dilihat merakamkan kejadian dengan telefon bimbit masing-masing.
Mayat Gaddafi kemudian di bawa keluar dari van itu dan ditempatkan di atas tempat kelihatan seperti pengusung.

Selepas video itu dimuatnaikkan, aktivis antikerajaan Syria, Sami Al Hamwi menulis dalam Twitter mengenainya: “Seseorang perlu menghantar ini kepada Bashar.” Rakaman itu yang kemudian disiarkan oleh akhbar Huffington Post, adalah yang paling jelas setakat ini berhubung suasana yang menyelubungi kematian Gaddafi.
Ia disiarkan kurang dua minggu selepas pilihan raya demokratik pertama Libya yang nampaknya akan dimenangi oleh parti liberal sekular.

Gaddafi memerintah Republik Arab Libya selepas menggulingkan Raja Idris dalam rampasan kuasa tanpa pertumpahan darah pada 1969.

Tunjuk perasaan menentang beliau bermula pada Februari 2011 berikutan kebangkitan rakyat di Mesir dan Tunisia.

Nyaris² Tidak Dipatuk Ular


KUALA PILAH: “Isteri saya nampak ular tedung selar berwarna keemasan menegakkan kepalanya serta badan mengikut ayunan buaian bayi di ruang tamu rumah sebelum meminta bantuan jiran menghalau ular itu.
“Seorang jiran warga Indonesia yang cuba menghalau ular itu dengan buluh, bagaimanapun terkejut dan berlari sebelum melompat keluar ikut tingkap sebab ular itu menyerang,” kata Habibur Rahman Daud, 60.

Dalam kejadian jam 3 petang kelmarin, Habibur Rahman dan isterinya Shahariah Mohd Sharif, 58, serta beberapa penduduk Kampung Datuk Johan, Serting Tengah, di sini, nyaris dipatuk seekor ular tedung selar jantan sepanjang lebih empat meter dan seberat kira-kira enam kilogram itu.
Menurut Habibur Rahman, ketika kejadian dia keluar ke kedai kopi sebelum menerima panggilan telefon daripada kakak iparnya menyuruh pulang segera kerana rumah dimasuki ular.

“Isteri beritahu ketika berbaring di sofa ruang tamu sambil menonton televisyen, dia nampak cuaca di luar mendung dan ingin mengangkat kain di jemuran.

“Dia keluar melihat langit mendung sebelum berpaling ke rumah dan tersentak melihat seekor ular tedung selar pada kedudukan menegak dan meliuk-liukkan badan dengan kepala kembang seperti bersedia untuk mematuk buaian yang berayun ditiup angin.
“Buaian itu memang saya sediakan untuk cucu yang pulang ke kampung. Mujur ketika kejadian tujuh anak dan tiga cucu tidak balik kampung,” katanya.

Menurutnya, sejurus melihat ular itu, isterinya meminta bantuan jiran manakala dia sendiri mencari seorang penangkap ular dikenalinya.
Katanya, dengan bersenjatakan sebatang buluh setiap seorang mereka masuk ke rumah itu, namun ular itu sudah tiada di ruang sebelum terdengar bunyi bising seperti barang terjatuh di dapur.

“Kami memeriksa di dapur sebelum ternampak kepala ular di bawah sinki dan ia agresif apabila cuba dihalau dengan buluh.

“Saya dengan bantuan penduduk bertindak menutup semua tingkap dan pintu rumah lalu menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Kuala Pilah dan pihak berkenaan dapat menangkap ular itu,” katanya.

Katanya, itu kejadian kedua ular masuk ke rumahnya di Lorong Bunga Raya, Kampung Datuk Johan, Serting Tengah, di sini, yang dikelilingi kebun kelapa sawit dan tebu dalam tempoh empat tahun berpindah ke situ.

“Dua tahun lalu sebaik saja bangun untuk solat Subuh, saya dapati seekor ular tikus di hujung kepala, bagaimanapun ular itu dapat dibunuh,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Operasi JPAM Kuala Pilah, Mohd Faizal Abd Razak berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 3.55 petang sebelum dapat menangkap ular tedung selar jantan sepanjang lebih empat meter dan seberat kira-kira enam kilogram itu dalam tempoh 15 minit.

3 Sahabat Maut Dalam Kemalangan Ngeri


SEREMBAN – Keresahan seorang lelaki menunggu tiga rakan yang tidak muncul-muncul untuk makan malam di sebuah restoran rupa-rupanya menjadi petanda bahawa dia bakal kehilangan sahabat apabila ketiga-tiganya maut dalam kemalangan ngeri di Batu 4, Jalan Seremban-Jelebu di sini kelmarin.
Kejadian pukul 11.10 malam itu menyebabkan Mohd. Asrul Abd. Rahman, Mohd. Shahrizal Ngah dan Muhamad Nazri Baharudin, 27, maut di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan. Mohd. Asrul dan Mohd. Shahrizal masing-masing berusia 31 tahun.
Kesemua mangsa bertugas di Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan negeri (JKKP).
Mengimbau semula kejadian itu, Ihtifazuddin Omar, 29, memberitahu, dia yang tiba pada pukul 11 malam menunggu di sebuah restoran di Jalan Jelebu di sini menjadi gelisah apabila tiga sahabatnya itu tidak muncul-muncul selepas menunggu hampir setengah jam.
“Kami berjanji bertemu di restoran itu pada pukul 11 malam tetapi selepas setengah jam mereka tidak muncul-muncul malah telefon juga tidak dijawab.
“Tidak lama kemudian, saya melihat beberapa buah ambulans dan jentera bomba lalu di hadapan restoran sebelum saya mengambil keputusan untuk mengekori mereka selepas rasa tidak sedap hati,” ceritanya ketika ditemui.

Cipta Peralatan Kecergasan Dengan Kayu



MOSCOW - Seorang ahli psikologi lulusan Universiti Negeri Leningrad, Valery Titov mencipta lebih 20 peralatan kecergasan dengan menggunakan kayu.
Peralatan itu dihasilkan dengan menggunakan kayu pain Angara dan cedar tanpa sebarang komponen logam.
Titov yang berusia 63 tahun yang merupakan seorang penternak lebah tinggal di Novopyatnitskoye, 120 kilometer ke timur bandar Krasnoyarsk, Rusia.
Menurutnya, buat masa ini, tiada pelabur dan ahli perniagaan yang berminat dengan ciptaannya itu. - Reuters

100 Orang Rentung Ketika Mencuri Minyak Petrol Yang Tumpah



PELABUHAN HARCOURT, Nigeria - Lebih 100 orang yang cuba mengambil minyak petrol daripada sebuah lori tangki yang terbalik, maut apabila kenderaan itu disambar api.
Wanita dan kanak-kanak merupakan antara mangsa yang rentung. Sementara berpuluh-puluh yang lain mengalami kecederaan serius. Sebelum itu, pasukan tentera memberi amaran bahawa kebakaran boleh berlaku bila-bila masa sahaja.
Lebih 85 orang mangsa kemudian dikebumikan dalam satu kubur.
"Lori tangki itu terbalik kerana cuba mengelak tiga buah kenderaan dari arah bertentangan," jelas Ketua Suruhanjaya Keselamatan Jalan Raya Persekutuan, Kayode Olagunju.
Tidak lama kemudian, beratus-ratus penduduk tempatan di Ahoada memenuhi lokasi kejadian untuk mencedok minyak yang tumpah. Kebanyakan mangsa yang mati ialah pemandu teksi motor, dikenali sebagai Okada.
Beberapa buah jengkaut dibawa untuk menggali kubur besar untuk mengebumikan mangsa yang mayat mereka rosak teruk dan sukar untuk dikenal pasti atau diangkat ke tempat lain. Menilai kepada tahap kecederaan mangsa yang dirawat di hospital, jumlah kematian mungkin akan terus meningkat.
Kebocoran minyak dan kemalangan lori tangki sering berlaku di negara Afrika yang kaya dengan hasil minyak itu. Pada Oktober 1998, lebih 1,000 orang maut di Jesse, negeri Delta apabila sebuah paip saluran minyak meletup ketika orang ramai sibuk hendak mencuri minyak

China Tawar AS$160 Tangkap Ikan Piranha



BEIJING - Kerajaan tempatan Liuzhou di wilayah Guangxi, China kini menawarkan wang sebanyak AS$160 (RM509) untuk setiap ekor ikan piranha yang ditangkap sama ada sudah mati atau masih hidup.
Tawaran itu dibuat berikutan dua orang mengalami kecederaan serius setelah diserang oleh ikan pemakan daging tersebut di Sungai Liujiang. Mereka diserang ikan daripada spesies piranha Amerika Selatan ketika mengayuh sampan di sungai terbabit, lapor akhbar China Daily.

Pemancing Indonesia Dan Jin Ajaib




Tersebutlah kisah seorang tua miskin di negara Indonesia yang menghabiskan sisa hidupnya dengan memancing di sebuah sungai, kononnya pada suatu hari dia telah menemui sebuah botol yang terapung dan tertutup rapi.


Disebabkan merasa pelik, maka orang tua itu pun membuka penutup botol tersebut untuk melihat isi di dalamnya. Tiba-tiba dari dalam botol keluar asap tebal yang berkepul-kepul dan perlahan-lahan membentuk sebuah lembaga Jin raksasa.


Tanpa berlengah lagi Jin itu pun bersuara "Terima kasih tuan, tuan telah membebaskan saya dari kurungan yang telah membelenggu saya selama 5000 tahun. Untuk itu tuan bolehlah meminta tiga permintaan, semuanya akan saya kabulkan dengan kuasa sakti milik saya" kata Jin.


Setelah perasaan terkejut orang tua itu kembali mereda, orang tua itu pun diam sejenak untuk memikirkan permintaannya. Tidak lama kemudian dia berkata, "Baiklah Jin saya ingin tahun ini tiga kejadian besar terjadi di negeri saya, pertama saya ingin nilai tukaran wang rupiah di negeri saya kembali menjadi Rp. 2500 per 1 dollar US, kedua saya mahu semua wang hasil rasuah baik oleh pihak swasta ataupun kerajaan dikembalikan semula kepada rakyat dan kesemua pelakunya dipenjarakan, ketiga saya ingin undang-undang benar-benar ditegakkan di negeri saya."


Sang Jin berfikir sejenak, kemudian menggeleng-gelengkan kepala tanda tidak bersetuju, perlahan-lahan jasadnya bertukar semula menjadi asap lalu berkumpul masuk ke dalam botol tersebut. Dari dalam botol itu si Jin berteriak,


"Tuan, minta tolong agar botolnya ditutup kembali...!!!!!"

Emosi Sebatang Paku?


Terowong Untuk Menyeludup Dadah Dijumpai



LOS ANGELES - Sebuah terowong untuk menyeludup dadah yang dilengkapi lampu dan ruang pengaliran udara ditemui di bandar San Luis, Arizona Amerika Syarikat (AS) yang bersempadan dengan Mexico, kata beberapa pegawai kelmarin.
Tiga orang ditangkap dalam operasi yang dilakukan oleh agensi-agensi penguat kuasa undang-undang AS.
Terowong itu setinggi 1.8 meter dan menuju ke sempadan Mexico.
Laluan masuk ke terowong itu ditemui di bawah tangki air di sebuah bilik stor di dalam sebuah bangunan satu tingkat di San Luis.
Askar-askar Mexico turut menemui sebuah lagi terowong dadah yang sedang dalam pembinaan di bawah sinki di sebuah rumah gudang di Tijuana, 300 meter dari sempadan Arizona.

Taylor Swift Ketepikan Justin Bieber



NEW YORK - Penyanyi terkenal, Taylor Swift menduduki No.1 dalam senarai majalah dalam talian Forbes.com bagi kategori selebriti yang memperoleh pendapatan tertinggi di bawah umur 30 tahun.
Menurut Forbes kelmarin, Swift, 22, memperoleh pendapatan sebanyak AS$57 juta (RM181.4 juta) mengenepikan bintang remaja terkenal, Justin Bieber yang berada di tangga kedua.
Bieber, 18, yang menerima pendapatan kira-kira AS$55 juta (RM175.1 juta) merupakan selebriti lelaki tunggal yang memperoleh pendapatan tertinggi dalam lima kedudukan teratas.
Penyanyi sensasi Rihanna pula menduduki tangga ketiga dengan pendapatan AS$53 juta (RM168.7 juta) diikuti Lady Gaga dan Katy Perry.
Sementara itu, aktres Kristen Stewart menduduki tangga ketujuh dengan anggaran pendapatan AS$34.5 juta (RM109.8 juta).
Aktor Robert Pattinson berada di tempat ke-10 apabila memperoleh pendapatan sebanyak AS$26.5 juta (RM84.3 juta).

Kafe Siber Disamun "Samurai"

Gambar Hiasan

KUANTAN — Seorang pemilik kafe siber di Bukit Setongkol, di sini kerugian RM2,000 selepas disamun tiga lelaki bersenjatakan pedang samurai di premisnya malam tadi.
Dalam kejadian 12 tengah malam itu, mangsa, 20, bersama seorang pekerja didatangi suspek dengan seorang daripadanya berpura-pura sebagai pelanggan.
Menurut Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff, sejurus kemudian dua lagi suspek bersenjatakan pedang samurai meluru masuk lalu mengacukan senjata itu ke leher mangsa.
"Suspek kemudian bertindak merampas dan melarikan wang tunai RM2,000 hasil kutipan perniagaan di premis tersebut,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.
Mohd Jasmani berkata mangsa mendakwa dua daripada suspek tersebut melarikan diri menaiki sebuah kereta manakala rakannya menunggang motosikal.

Dr Rozmey Kena Troll


Autopsi Mayat Busuk

Buaya Mati Dibunuh Selepas Baham Lengan Remaja



MOORE HAVEN, Amerika Syarikat - Seekor buaya sepanjang sekurang-kurangnya tiga meter menerpa dan menggigit hingga putus lengan kanan seorang remaja ketika dia berenang di sungai Caloosahatchee dekat sini, kata beberapa pegawai hidupan liar negeri Florida kelmarin.
Mangsa yang berusia 17 tahun, Kaleb Langdale terselamat dalam serangan tersebut yang berlaku pada Isnin lalu.
Haiwan ganas itu kemudian dibunuh beberapa pekerja Suruhanjaya Pemuliharaan Ikan dan Hidupan Liar Florida (FWC) dan pakar pengesan buaya tersebut.
Pekerja-pekerja itu turut berjaya mendapatkan semula lengan mangsa tetapi doktor-doktor gagal menyambung kembali organ tersebut.
"Kami dapat membunuh buaya itu dan membelah perut haiwan tersebut, mendapatkan semula lengan mangsa dan membawanya ke hospital agar ia dapat disambung semula," kata jurucakap FWC, Jorge Pino.
Menurutnya, remaja berkenaan berada dalam keadaan baik dan kini dirawat di sebuah hospital di sini.
Seorang rakan remaja itu, Gary Beck berkata, Langdale muncul di permukaan air selepas dibaham dengan menyatakan lengannya telah hilang dan meminta pihak paramedik dihubungi.
Buaya bertindak lebih ganas kerana musim mengawan.

Nyaris Dibelit Ular




Seorang penoreh getah di tanah rancangan Felda Tenang di sini trauma selepas dia nyaris dibelit seekor ular sawa batik sepanjang 6.5 meter ketika bekerja di kebunnya semalam.

Narizan Ali, 41, memberitahu, kelibat reptilia gergasi itu disedari kira-kira pukul 9.30 pagi ketika dia menoreh dari satu pokok ke satu pokok di kebun getah berkeluasan 3.2 hektar itu.

"Bila saya beralih ke satu pohon lain, saya terkejut ternampak seekor ular sawa batik yang hanya selangkah dari kedudukan saya.

"Saya panik dan terus lari sebelum haiwan itu sempat menyerang. Pada masa itu saya hanya fikirkan mati," katanya ketika ditemui selepas kejadian itu di rumahnya yang terletak hanya satu kilometer dari kebun tersebut.

Narizan menceritakan, tanpa berlengah dia terus menggunakan telefon bimbit untuk mendapatkan bantuan penduduk kampung.

Beberapa minit kemudian, lima lelaki termasuk seorang rakannya yang juga anggota Rela tiba di tempat kejadian bersama selaras senapang patah.

Namun, usaha mereka selama 30 minit untuk menangkap reptilia gagal gara-gara tindak balas agresif ular berkenaan yang cuba menyerang mereka.

"Ular itu sangat agresif, melawan seperti nak menelan kami. Demi keselamatan, kami ambil keputusan membunuhnya dengan rakan saya melepaskan dua das tembakan," jelas Narizan.

Namun, ular itu tidak mati, sebaliknya ia sempat melarikan diri ke dalam belukar.

Penduduk kampung kemudian melancarkan gerakan memburu ular sawa berkenaan sebelum berjaya menarik reptilia yang cedera itu kira-kira sejam kemudian.