Top 5 Hacker Yang Dikehendaki

1) Jonathan James















James terkenal apabila dia menjadi orang pertama yang dihantar ke penjara untuk kesalahan hacking. Beliau dijatuhi hukuman pada 16 tahun. Dalam satu wawancara PBS , dia mengaku, “Saya hanya mencari keseronokan dan bermain-main. Apa yang menyeronokkan bagi saya adalah satu cabaran untuk melihat apa yang saya boleh lakukan.”


Pencerobohan utama James disasarkan organisasi yang berprofil tinggi. Beliau memasang backdoor ke dalam pelayan Pengurangan Ancaman Agensi Pertahanan. DTRA disebuah agensi Jabatan Pertahanan yang dikenakan dengan mengurangkan ancaman kepada Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya dari senjata nuklear, biologi, kimia, konvensional dan khas. Backdoor diciptakan untuk membolehkan beliau melihat emel sensitif dan mencuri nama pengguna dan kata laluan pekerja.
James juga menghacking komputer NASA, dan mencuri perisian bernilai kira-kira $ 1700000. Menurut Jabatan Kehakiman, “perisian yang menyokong persekitaran fizikal International Space Station, termasuk kawalan suhu dan kelembapan di dalam ruang tamu.” NASA terpaksa menutup sistem komputer, akhirnya kerugian sebanyak $ 41,000. James menjelaskan bahawa beliau menurunkan kod itu untuk menambah kajian beliau tentang C programming , tetapi menegaskan, “Kod itu sangat teruk dan tidak bernilai $ 1.7 juta seperti yang didakwa.”

2) Adrian Lamo















Lamo menghacking organisasi-organisasi utama seperti The New York Times dan Microsoft. Digelar “penggodam tiada tempat tinggal,” Dia menggunakan sambungan Internet di, kedai kopi dan perpustakaan untuk menghacking. Pencerobohan lamo menguji penembusan sekuriti, di mana beliau mendapati kelemahan dalam keselamatan, mengeksploitasi mereka dalam sekuriti maklumat syarikat terdapat kelemahan. Beliau menghacking termasuklah Yahoo!, Bank of America, Citigroup dan Cingular.. Lamo juga menggodam akaun LexisNexis Times menyelidik perkara berprofil tinggi.

Pencerobohan di The New York Times, Lamo telah diarahkan membayar kira-kira $ 65,000 . Beliau juga telah dihukum perintah berkurung selama 6 bulan dan dua tahun membuat kerja amal, yang tamat 16 Januari, 2007. Lamo kini bekerja sebagai wartawan yang memenangi anugerah dan wakil suara rakyat.


3) Kevin Mitnick
















Mengelarkan diri sebagai “ ”hacker poster boy,”" Mitnick adalah “jenayah komputer yang paling dikehendaki dalam sejarah Amerika Syarikat. Eksploitasi beliau telah diperincikan dalam dua filem: Freedom Downtime dan Takedown.
Mitnick mempunyai sedikit pengalaman hacking sebelum melakukan kesalahan yang membuatkan beliau terkenal. Beliau memulakan mengeksploitasi sistem kad perakam waktu Los Angeles bas untuk mendapatkan keuntungan bebas. Kemudian, seperti pengasas bersama Apple, Steve Wozniak yang menceburkan diri dalam bidang phreaking telefon. Walaupun terdapat pelbagai kesalahan, Mitnick akhirnya disabitkan kesalahan kerana menghacking ke dalam rangkaian komputer Digital Equipment Corporation dan mencuri perisian. Beliau kemudianya menggodam pakar komputer dan komputer rakan hackingnya Tsutomu Shimomura, yang membawa kepada penangkapannya.
Hari ini, Mitnick telah telah memainkan peranan sebagai penggodam topi hitam dan menjadi ahli masyarakat yang produktif., dan kini keselamatan komputer perunding, penulis dan speaker.


4) Mark Abene












Mark Abene (lahir 1972), lebih dikenali dengan nama samaran Optik Phiber beliau, adalah seorang penggodam komputer keselamatan dari New York City. Phiber Optik juga pernah menjadi ahli Kumpulan Hacker Legion of Doom dan Sarjana Penipuan. Pada tahun 1994, beliau berkhidmat hukuman satu tahun penjara untuk konspirasi dan akses tanpa kebenaran kepada sistem komputer dan telefon.
Phiber Optik adalah seorang penggodam yang berprofil tinggi pada awal tahun 1990-an, yang terdapat dalam The New York Times, Harper, Esquire, dalam debat dan di televisyen. Phiber Optik adalah seorang tokoh penting dalam tahun 1995 buku Sarjana bukan fiksyen Penipuan – Geng yang Diperintah ruang siber.

5)Michael Calce














Hacker komputer yang dikenali sebagai “Mafiaboy,” dia telah yang melumpuhkan beberapa laman-laman Internet utama termasuk CNN, di hadapkan ke mahkamah pada 18, ​​Jan 2001 di Montreal, Kanada. Dia mengaku bersalah didalam 55 tuduhan hacking.


Bantu Kami Hanya Perlu Tekan Link Ini!

0 comments:

Post a Comment