Beri Alasan Yang Munasabah Untuk Elak Dari Dicekup Jais


Sepasang kekasih menggunakan alasan dihalau keluarga untuk meraih simpati Penguatkuasa Jabatan Agama Johor (JAJ) daerah Kluang agar mereka terselamat daripada ditangkap di sebuah bilik sewa di Pekan Simpang Renggam, di sini, awal pagi semalam.


Pasangan yang berusia di antara 22 hingga 24 tahun itu ditahan kira-kira jam 3 pagi dalam satu operasi Cegah Maksiat yang dijalankan.


Pegawai Tadbir Daerah Kluang, Mohd Khalil Md Noor berkata, pasangan berkenaan memberikan alasan dihalau keluarga masing-masing kerana mempunyai masalah.


“Namun, bahagian penguat kuasa mengetahui bahawa semua alasan yang diberikan adalah sekadar untuk menagih simpati agar terlepas daripada ditahan.


“Ia dikukuhkan lagi apabila pasangan tersebut dibawa ke balai polis dan didapati mereka diikat jamin keluarga masing-masing,” katanya kepada Sinar Harian.


Menurutnya, operasi itu diketuai, Ketua Unit Penguatkuasa Agama Daerah Kluang, Mohd Anuar Kosnin dan enam anggota penguat kuasa serta tujuh anggota Cawangan Penyiasatan Khas (CPK) Angkatan Tentera Malaysia (ATM).


Mohd Khalil berkata, pasangan tersebut akan didakwa di bawah Seksyen 27(1) a & b Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Johor 1997 yang boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali, jika disabitkan kesalahan.


Sementara itu, di Dataran Tasek Putih Kluang, seramai empat pasangan remaja berusia lingkungan 17 hingga 21 tahun ditahan kerana duduk berdua-duaan di tempat gelap dan berkelakuan tidak sopan di khalayak ramai ketika pemeriksaan dilakukan di sekitar tasik

tersebut.


Mohd Khalil berkata, semua pasangan terlibat akan didakwa di bawah Seksyen 29, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Johor 1997 dan boleh dikenakan hukuman denda maksimum RM1,000 atau enam bulan penjara.


Beliau turut mengingatkan ibu bapa agar memantau pergaulan anak terutama yang perempuan kerana sewaktu pemeriksaan dijalankan mendapati ada pasangan yang ditahan adalah pasangan sama yang dicekup pada operasi yang dijalankan sebelum ini.

Bantu Kami Hanya Perlu Tekan Link Ini!

0 comments:

Post a Comment